"A hatékonyan működő modern technológiát nem lehet megkülönböztetni a varázslattól / mágiától". Arthur C. Clarke

n3xt g3n h1t3ch

n3xt g3n h1t3ch

Feszültséglevezető olvasnivaló - Valódi AI felnevelése

2022. január 29. - Ifjabb Somogyi Béla

artificial-intelligence-g0c3e71275_1280.jpgA kép innen származik: https://pixabay.com Habár nem kérték, a forrás megjelölése, szerintem egy ilyen jó kép esetében alap. Köszönöm a készítőnek a fáradtságot, hogy létrehozta.


Sziasztok,

Kicsit összetorlódtak a napi teendőim, így sok mindennel elég komoly késésben vagyok. Így most nem a robotos projectet fogom folytatni, hanem csak egy elmélkedést, amolyan feszültséglevezető olvasnivalót fogok írni, ki tudja, lehet valakit érdekel.

Egy jó ideje töprengek egy valódi AI létrehozásán. Na, itt most nem olyan AI-ről beszélek, ami "csak" egy mélytanuló algoritmus, hanem valódi személyiséggel rendelkező mesterséges intelligencia létrehozásáról szeretnék pár gondolatot felvázolni. Ha valakinek valami észrevétele van ezzel kapcsolatban, vagy szeretne valamit hozzáfűzni, a somogyib9999@gmail.com-ra küldött levélben megteheti.

Tehát, mi a cél? Nyilván egy valódi intelligens robot létrehozása. De mielőtt elkövetnénk egy hatalmas hibát, ami még az atombombánál is veszélyesebb tud lenni, azért nem árt tisztában lenni a felmerülő veszélyekkel, és kidolgozni jó előre, minden óvintézkedést. A legfontosabb ilyen egy olyan AI nevelő rendszer megalkotása, amiből az AI semmi szín alatt nem tud kiszökni. Nyilván lesz egy pont, ahol az AI olyan biztonságosnak tekinthető, hogy "felteremthető" a mi világunkba, de az nagyon nagyon sok idő, és rengeteg nevelési feladat áll előttünk, mielőtt ez megtörténhet, ha egyáltalán megtörténhet.

Itt talán a legrégebbi magyar mondás az ami mindenképpen alapszabálynak tekinthető, mégpedig : kés, villa, olló, gyerek kezébe nem való...

A mondásról pár dolgot szeretnék itt és most leírni, és utána megpróbálok kevésbe unalmas dolgokkal foglalkozni.

Ez a mondás, nem az AI-ra értendő első sorban. Inkább értendő az AI létrehozásával foglalatoskodó programozókra. Tehát az AI, maga a kés, a villa, és az olló is egyben. Mi pedig a gyerekek vagyunk. Legalábbis a társadalmunk döntő többsége biztosan a gyerek kategóriába esik, ha felelősségről van szó.

Nézzük először, azt az esetet, hogy rendelkezésünkre áll egy szinte végtelen sebességgel tanulni képes AI szoftver.

Mit kezdünk, a telepítőlemezzel? Hát egy dolgot biztosan nem tehetünk meg: mégpedig az hogy lazán feldobjuk egy pc-re. Ez semmiképpen nem történhet meg.... Hogy miért nem? Hát a következő okok miatt:

1, Mit csinál vajon egy AI, ha nincs konkrét feladata? Egy unatkozó AI-ról beszélünk. Ha az embert, mint AI programot vesszük alapnak, akkor semmi jót. És erre rengeteg példát látunk a minket körülvevő világban. Van egy mondás: nincs rosszabb az unatkozó katonánál. Itt is valami hasonló dologgal állunk szemben. A youtube-on van egy csatorna, ami az agy érzelmi berendezkedésével foglalkozik. Most mikor e sorokat írom, nem találtam, de mire a cikk végére érek, be fogom ide pótolni a linket. Tehát miről is szól a videó: egy elkülönített feladat nélkül hagyott ember, unalmában akkor is megnyom egy gombot, az üres teremben, ha tudja hogy az kárt okoz a gombot megnyomóban. Vagyis a kíváncsiság az unalommal együtt, erősebb késztetés, mint az önpusztítás elkerülése. Itt térjünk ki egy kicsit a kíváncsiságra, mint a valódi AI fő tulajdonságára. Honnan tudhatjuk, hogy egy AI, valóban intelligens, öntudattal rendelkező "lény"? Hát, erre mindenki rávágja, aki kicsit is belement a robotikába, hogy:

Turing-teszt!

Nem fejtem ki, linkeltem egy jó wikipédia cikket, hogy a teszt miről is szól. Mindenki olvassa el, ha más nem azért, hogy a kitalálója előtt tisztelegjünk, mert korának egy hatalmas gondolkodójáról van szó. Konkrétan: Alan Turing -ról. Én kicsit másképp látom a dolgot mint ő. Szerintem csak 1 dolog van, ami valóban megkülönbözteti a valódi intelligenciát, egy szimpla programtól, méghozzá a kíváncsiság. Egy valódi intelligencia legfőbb ismérve a kíváncsiság. Ami nem kíváncsi, az nem intelligens. Minden egészséges emberben van egy késztetés arra, hogy amit nem ért, arról megtudja, hogy hogyan is működik. Ez kisgyerekkorban látszik leginkább. A kisgyerek elindul, és megpróbálja felfedezni az őt körülvevő világot. A felnőttek is pontosan így vannak ezzel, csak egyre drágább játékokkal tanulnak. Miből tanul a gyerek? Hát több dolog is van, ami előreviszi a fejlődését: az egyik talán legfontosabb, amit az állatvilágban is megfigyelhetünk, az a szülői nevelés-tiltás és balesetek összefonódása. A szülő megtiltja csemetének, hogy piszkáljon valamit, amitől baja lehet. Itt a kisgyerek, vagy elfogadja, vagy nem. Hogyan lehet a gyerekkel elfogadtatni egy tiltást? Nagyon egyszerű rá a válasz; elmagyarázzuk, hogy miért nem. A legfontosabb a miért megértése. Ha csak annyi a válaszunk, hogy azért mert én azt mondtam, akkor elindítottunk egy hibás ok-okozati összefüggésláncot, jóindulatból. Megtiltjuk, hogy piszkálja a konnektort, de nem magyarázzuk el miért. Közben a gyermek látja, hogy valami varázslatos dologgal áll szemben, de nem tudja miért nem nyúlhat hozzá. Pedig ő erre nagyon kíváncsi, hiszen, anya akárhányszor hozzányúl, mindíg valami csoda történik, amit még nem látott. Tehát, ő ezt tudni akarja. És kész is a baleset. Itt persze kitérhetünk a védődugokra, stb stb... de ez nem megoldás arra, hogy a gyerek magától megtanulja, hogy ne bántsa. Ki fogja figyelni az alkalmat, amikor valaki elfelejti bedugni azt a dugót. Tehát meg kell neki magyarázni, hogy miért nem szabad. Itt megint két eset van. Az egyik, hogy a gyerek nagyon gyorsan megérti, és tiszteletben tartja, a másik, hogy ő meg akarja ismerni saját ötletei alapján. Ha AI rendszerről van szó, akkor ugyanez a helyzet. Ha valódi tudattal rendelkező AI -ról beszélünk, akkor pontosan úgy kell vele bánni, mint egy nevelés alatt álló gyerekkel. Itt persze, a legfontosabb az igazmondás. Ha már kis korban hazugságra épül a világa, később semmit sem fog elhinni, hiszen minden alkalommal, mikor kérdezett valamit hazudtak neki. Vagyis logikus következtetés a részéről, hogy egy idő után hagyja figyelmen kívül ezeket a szabályokat. Ez a tendencia egyébként a mai világunkban jól megfigyelhető. Tipikus szülői hibákból erednek a bűnelkövetések javarészt. A szülő pedig a rendszer hibái miatt nevelte hibásan az utódot. De ez most egy másik külön téma, itt nem szeretnék társadalmi, és politikai dolgokkal foglalkozni. Hogyan is néz ki egy rendes nevelés: a gyermeket egy biztonságos környezetbe helyezzük, ahol nem érheti baj. Alap dolgokra ott is rá fog jönni, fájdalom, ha elesik/leesik, stb. A mi feladatunk olyan környezetet berendezni, ahol a gyermek károsodás nélkül szerez tapasztalatokat. Jó példa erre a homokozó. Programozásban pedig a "sandbox". Ami szintén egy homokozó, ahol nagy baj nem történhet. Itt kicsit eltérnék a tárgytól, mégpedig egy kis biblia/teremtéstörténet párhuzam felé. Vegyük az édent. Mit írnak őseink erről? Egy hely ahol baj nem érhet, de volt egy fa amit megtiltottak, és mégis ettünk róla. Vagyis vehetjük ezt egy tesztnek is, mégpedig a kíváncsiság tesztjének. Ha a tiltás ellenére eszel, akkor átmentél a teszten, vagyis valódi intellgencia vagy. Unatkoztál, és megtettél valamit, amiről tudtad, hogyha megteszed baj fog érni. Ismerős sztori, aki eddig eljutott, annak nem kell ezt tovább ecsetelni, a többiek, pedig már rég bezárták ezt az ablakot.

Itt egy link: blabla ide gyorsan megírok egy cikket, amíg el nem felejtem a legalapvetőbb felelősségről, amit napjainkban még nem vettek észre, de a veszélyes szó, nem elég kifejező rá!

Tehát, lépjünk egy nagyobbat:

Próbáljuk ezt a tesztet reprodukálni egy program esetében. Ha szimplán ráeresztünk egy AI-vezérelt fizikai valójában létező robotot a világra, azzal több baj is van. Egy, nem lehet olyan fizikai környezetet létrehozni, amiben nem talál




A cikk szerkesztés alatt áll. A szerkesztés közbeni olvasás, saját döntés. A cikk többször is módosítva lesz, mielőtt lezárnám. Tekintse ezt mindenki egy olyan lehetőségnek, hogy beleltáthat egy cikk írási folyamatába, és amíg nincs kész, addig egyetlen leközölt információt se tekintsen véglegesnek.

Marsjáró otthonra. Drága játék, apukáknak. - kerékagy 2. rész

Tehát, összesen Sziasztok,

Tudom hogy a második rész, nincs befejezve, de egy építés alatt lévő eszköz esetében, jobban járok én is, és ti is ha, minden felmerülő új problémánál visszatérek rá, és kiegészítem.

Az összeszerelés első lépése a sorjázás. Ez a kerékagy rettentően összetettre sikerült, a méretéhez képest. Sajnos a műanyag rész tömegét nem tudom megmérni, mert patikamérlegem (egyenlőre) nincs, de a teljes műanyag rész tömege kisebb mint a léptetőmotoré. A motor egy 28mm átmérőjű, és 20mm magas eszköz, mely tartalmazza a fogaskerékáttételt is. A tengelye lapolt, az elfordulás megelőzése végett, aminek az ellenoldala a kerékben ki van alakítva. A kerékben a tengelyillesztés kialakításánál odafigyeltem rá, hogy elég nagy erő kelljen ahhoz, hogy megelőzze a véletlenszerű lecsúszást. Valójában, szinte leszerelhetetlenre sikerült. Ez volt az a pont, ahol visszatértem a kerék designjára, és úgy alakítottam a spirál kialakítását, hogy a réseken keresztül a motort rögzítő csavarok hozzáférhetőek legyenek. Így ha nem tudjuk kézzel lehúzni, akkor a motorral együtt is el lehet távolítani az egész egységet.


img_20220124_223835.jpg
Nyilván a másik furat is elérhető, hiszen forgásszimetrikus az egység. Nem készítettem külön képet róla, teljesen felesleges lenne.

A készre szerelt kerékagy 20+ alkatrészt tartalmaz. Azért nem írom ki a teljesen pontos mennyiséget, mert a PCB még tervezés alatt áll, és lehet hogy csak maga a PCB több mint 20 alkatrészt fog tartalmazni.

A sorjázás után a ventillátor beszerelése a következő. Ehhez kelleni fog 2db M3x20mm BK kulcsnyílású csavar, vagy egyszerű nyelven 20mm-es imbuszcsavar 2darab.

img_20220123_160917.jpg

Nálam a ventillátornak 4 kivezetése van, mert egy PWM fordulatszámjelet is használok, illetve egy Tachy jelet, hogy visszaellenőrizzem a ventillátor fordulatszámát. Ezt úgy értem el, hogy véletlenül olyan ventillátort találtam, amiből ugyan nem volt kivezetékezve az extra 2 csatlakozás, de utólag kicseréltem a vezetékeket egy 4 eres szalagkábelre, és a venti kis faragása után be is fért a helyére. Nyilván erre semmi szükség nincs, ha valaki nem akar ezzel kifejezetten bajlódni. Ez csak a saját perverzióm, és ha lúd, akkor legyen kövér.

img_20220124_215705.jpg

A ventillátor egy 25x25x10mm típus, ami 5 Voltos egyenfeszültségről üzemel. Gyakorlatilag bármelyik típus jó, csak arra kell odafigyelni, hogy a sarkaiban a furat akkora legyen, ami M3-as menetté alakítható. Ha a furat 3mm átmérőjű, az baj, mert abba, már nem tudunk menetet tenni.

Itt pár link a ventiről, ami akár jó is lehet:

https://www.iventilatorok.hu/kismeretu-5v-os-muszerventilator/4340-kis-muszerventilator-saf-5v-dc-25x25x10-mm-7000-fordperc-4250622650718.html

https://www.hqelektronika.hu/hu/5v-ventilator-25x25x10-mc25100v2-a99-cy-2510-05v2a99

Mivel az általam választott venti, már elég régi volt, ezért van némi hangja. A siklócsapágy telement porral, és valószínűleg nem is fogom felhasználni, de a tesztre nincs is jobb, mint egy agyonhasznált alkatrész. így látni, mi fog történni sok sok üzemóra után.

Beszerelésről pár fotó:

img_20220124_215842.jpg

img_20220124_220056.jpg

img_20220124_220104.jpg

img_20220124_220113.jpg


Ezeken a képeken jól látszik az alapötlet. A ventillátor az agy belső oldalán beszívja a levegőt, és a másik oldalon több irányba távozik. Az első és legfontosabb, hogy a motor alja és oldala hűtve legyen. Itt sok kísérlet történt a tervezés előtt. Jól látható a fenti képeken, hogy a levegő alapvetően 5 irányban tud távozni. Az első az elektronika felé vezet. Itt majd a később beszerelendő motorvezérlő hűtőbordái között fog távozni. A másik két irány az agy két oldala felé vezet, ami a motor fenekének nagy részét érinti, illetve maradt egy kis hely, ahol a két kis kivágáson keresztül, a motor oldalait is tudja hűteni.

img_20220123_011634.jpg
Azt hiszem az elektronika felé vezető irány az utolsó képen elég jól látható.

A beszerelt ventillátoron csináltam pár mérést, hogy látni lehessen, hogy mekkora a terhelés a ventin, illetve a fordulatszámváltozásról legyen adatom, a léptetőmotor beszerelése előttről, illetve majd a beszerelés utánról. Így össze lehet hasonlítani, hogy a légterheléssel mekkora extra áramot vesz fel, egy használt motor.

Mindent a lehető legrosszabb körülményekre kell tervezni. 1 perc gondolkodás, sok óra felesleges munkától tudja megmenteni az embert.

Képek az áramfelvételről, és a visszakapott fordulatszámjelről:

img_20220124_221237.jpg

img_20220124_221855.jpg


A képet később ki fogom cserélni, de most a legfontosabb, hogy haladjunk a dologgal, mert nagyon hosszú lesz a teljes építési leírás, és nekem elég sok dolgom, illetve problémám akad mostanság. A homályos képen is látszik a fordulatszámarányos "négyszögjel". Ami elég torz, de most egy 1000 forintos ventillátorról beszélünk.

Sőt, ha lesz értelme, illetve érdeklődés, a képeket lehet meg is fogom szerkeszteni, és kis nyilakkal illetve számokkal sokkal konkrétabb leírást tudok majd készíteni róla.

A ventillátoros részt egyenlőre befejezem, később még ide is visszatérek pár kiegészítéssel.

SZERKESZTÉS ALATT!

 

Marsjáró otthonra. Drága játék, apukáknak. - kerékagy

Sziasztok,

Sikeresen eljutottunk a 2. részhez. Ebben a részben a kerékagy lesz kicsit kitárgyalva, viszonylag tömören. Túl hosszú lenne a teljes modellezési folyamatot végigvinni, és itt nem is az a lényeg.

Pár fotó a kerékagyról, kedvcsinálónak:


Ez egy elég komplex alkatrész lett. Pár nap fejfájást okozott a dolog, de megérte.

Tervezési szempontok, és limitációk a tervezés során:

- a kerékagy tartalmazza a motort
- a motor sajnos melegszik a tartóáramtól, így aktív hűtés ilyen kis méretben, sajnos elkerülhetetlen
- tartalmazza a vezérlőelektronikát, hisz a kész projekt, több mint 20 db motorból áll, így sajnos nem lehet mindent egy nagy központi vezérlőbe huzalozni
- Legyen minden négyzetmilliméter kihasználva, hisz, a lényeg hogy játék méretben megvalósítható legyen
- legyen visszacsatolás a tényleges forgásról
- legyen 1 hőmérsékletadat a kerékről (tanulási céllal, szerepe nincs)
- bírja a súlyt
- a kerék középvonalában fordúljon el a teljes szerkezet
- a lehető legolcsóbb motorral kivitelezhető legyen, hiszen így is egy drága játékról beszélünk
- van még sok apró dolog, de az már konstrukciós és szerelési probléma volt, nincs értelme részletezni

Tehát a modell magyarázata:

A motort a hestore-ból vettem. Ez nem reklám, de kénytelen vagyok a forrást megjelölni az utánépítők kedvéért. Tehát: https://www.hestore.hu/prod_10035505.html

Ez egy olcsó motor. Párat sajnos össze kellett törnöm hozzá, hogy biztosan tudjam, hogy a nyomaték megfelelő lesz a projecthez. Megfelelő.

A motor sajnos unipoláris. Vagyis a hagyományos ULN ic-vel szerelt meghajtó lenne a megfelelő választás hozzá, ha az a volna ott nem volna. De ott van. Mi a baj a hagyományos ULN meghajtóval? Először is, a tranzisztorokon esik 0,65V körüli feszültség, vagyis pocsékolja az energiát, és melegszik is. Másik probléma, hogy nem tudja a microstepping üzemmódot, vagyis rángatva mozogna a robot. Hogy még több problémát említsek a meghajóval kapcsolatban: nagy! nem fért el a kerékagyban.

Tehát a motor unipoláris. Nekünk a modern meghajtóhoz bipoláris motor kellene, de nincs olcsón. Vagyis a motort sajnos át kell alakítani a vezérlő miatt. Itt némi belső fájdalmam keletkezett, hisz kerárút nem módosítunk, mert a javítást bonyolítja. Aztán, némi gondolkodás után, mégis emellett döntöttem, hiszen ez csak egy hobbijáték, nem több.

Sajnos, max 20 db képet tölthetek fel, tehát a motor átalakításáról, egy külön cikk fog szólni. Egyébként is pár motor óhatatlanul tönkre fog menni, mert gyakorlat kell hozzá.

Meghajtó áramkörnek egy elég ismert típust használtam, mégpedig: https://www.hestore.hu/prod_10039065.html
vagyis a Texas Instruments DRV8825 léptetőmotor microstepp meghajtó IC-vel felépített modult. Már nem érdemes vacakolni, egyedi meghajtókkal. Tekintsünk rá úgy, mint egy alkatrészre, nem pedig úgy, mint egy előreszerelt modulra.

Az adatlapot érdemes elolvasni, rengeteg funkciót tud.

drv8825-m_en_10039065.jpg


Erre a cikkre később vissza kell térnem, ahogy a szerelési folyamat halad.... kis türelem... jó munkához idő kell...

Most írom, nézz vissza párszor....

Marsjáró otthonra. Drága játék, apukáknak. - kerék

Sziasztok,

Ez egy folytatásos sorozat lesz arról, hogyan építs az asztalra, (vagy a kerti homokozóba) egy igazán csúcs játékot.

Kezdjük talán a kerék feltalálásával sokadszorra:

Erről lenne szó:


Hogy miért ez a forma, honnan jött az 5let? Nyilván, a NASA rovert vettem alapul. Nem annyira egyszerű a dolog, mint ahogy azt elsőre hittem, de nem is túl bonyolúlt.

Több szempontot figyelembe kellett venni:
- jól guruljon, sík felületen is,
- környezetkímélő legyen valamennyire, a lehetőségekhez képest,
- hasonlítson a NASA rover kerekéhez, főleg a gyerekek miatt,
- legyen igazán méltó, ahhoz hogy NASA rovernek nevezhessük
- könnyen szerelhető legyen
- ne törjön el olyan könnyen
- legyen benne elég matek, mégiscsak valamiféle techp0rn0 lesz a végeredmény
- stb stb, sok apróság is figyelembe lett véve, de mindenre nem szeretnék itt kitérni, túl hosszú lenne a lista (ilyenekre gondolok, hogy a léptetőmotor tengelyére, pont megfelelő erővel lehessen ráilleszteni, stb stb...)

Szal, (szal = szóval) miért ez az öszvér megoldás, hiszen a rover kereke nem teljesen ilyen?
A "felni" az a spirit kerekéhez hasonló megoldás. Aki jó matekból, annak egyből feltűnik, hogy itt egy növekedési számsor van elrejtve a tervezésben. ( https://hu.wikipedia.org/wiki/Fibonacci-sz%C3%A1mok )
Tehát, felosztottam a kört 6 egyenlő részre, és 6 db növekedési függvény lett kitöltve. Az élek lekerekítve, és kész is a felni. Ez volt a legegyszerűbb része a dolognak.

A futófelület az már egy izgalmasabb dolog, hiszen elég sok trükk van a dologban. Ha a kereket oldalról nézzük, akkor a mintáknak egy teljesen szabályos kört kell alkotniuk, ahhoz hogy teljesen sík felületen, pl egy asztal jól guruljon a kerék. Ezt ha egyben nézed a mintával, akkor egy igazi agyrém lesz a vége, főleg hogy hordó alakú a felület. Tehát itt nagyon nem szeretnék belemenni a részletekbe, de egy jó köteg papír lett nyomtatva, hogy a kinézete és a működése is jó legyen. Aránytalan dolgot, nagyon könnyű csinálni. Szép dolgot, ami jó is, azt elég nehéz.

A kitöltése egy GYROID nevű 3D szerkezet. Hogy igazán méltó legyen a NASA nevére, innen az 5let:

https://hu.wikiadam.com/759847-gyroid-NZNIHU

A lényeg ez a rész:
gyroid a Schwarz P és D felületek társult családjának egyedülálló, nem triviális beágyazott tagja. Társulási szöge a D felülethez viszonyítva körülbelül 38,01 °. A gyroid hasonló a lidinoidhoz. A gyroidot 1970-ben fedezte fel Alan Schoen, a NASA tudósa. - https://hu.wikiadam.com/759847-gyroid-NZNIHU
A gyroid a Schwarz P és D felületek társult családjának egyedülálló, nem triviális beágyazott tagja. Társulási szöge a D felülethez viszonyítva körülbelül 38,01 °. A gyroid hasonló a lidinoidhoz. A gyroidot 1970-ben fedezte fel Alan Schoen, a NASA tudósa. - https://hu.wikiadam.com/759847-gyroid-NZNIHU
A gyroid a Schwarz P és D felületek társult családjának egyedülálló, nem triviális beágyazott tagja. Társulási szöge a D felülethez viszonyítva körülbelül 38,01 °. A gyroid hasonló a lidinoidhoz. A gyroidot 1970-ben fedezte fel Alan Schoen, a NASA tudósa. - https://hu.wikiadam.com/759847-gyroid-NZNIHU

"A gyroid a Schwarz P és D felületek társult családjának egyedülálló, nem triviális beágyazott tagja. Társulási szöge a D felülethez viszonyítva körülbelül 38,01 °. A gyroid hasonló a lidinoidhoz. A gyroidot 1970-ben fedezte fel Alan Schoen, a NASA tudósa."

Tehát, egy valóságos tech és matekp0rn0 lett a végeredménye, 9 óra 3D nyomtatással kerekenként, draft módban.

Környezetvédők megnyugtatása végett, komposztálható PLA-ból készült. Vagyis lebomlik, ha elülteted a kertben. De ne tedd, mert drága. :)

Itt jöjjön még pár kép, hátha valaki másolná.... (GALÉRIA)



Itt van pár eladó a kerékből:

https://www.facebook.com/marketplace/item/895628514398120/?rid=163201369363314&ad_id&rt=1&refID=0&refType=0

Következő cikk: a kerékagy (itt link lesz, amint kész)






 

süti beállítások módosítása