"A hatékonyan működő modern technológiát nem lehet megkülönböztetni a varázslattól / mágiától". Arthur C. Clarke

n3xt g3n h1t3ch

n3xt g3n h1t3ch

Marsjáró otthonra. Drága játék, apukáknak. - kerékagy 2. rész

2022. január 24. - Ifjabb Somogyi Béla

Tehát, összesen Sziasztok,

Tudom hogy a második rész, nincs befejezve, de egy építés alatt lévő eszköz esetében, jobban járok én is, és ti is ha, minden felmerülő új problémánál visszatérek rá, és kiegészítem.

Az összeszerelés első lépése a sorjázás. Ez a kerékagy rettentően összetettre sikerült, a méretéhez képest. Sajnos a műanyag rész tömegét nem tudom megmérni, mert patikamérlegem (egyenlőre) nincs, de a teljes műanyag rész tömege kisebb mint a léptetőmotoré. A motor egy 28mm átmérőjű, és 20mm magas eszköz, mely tartalmazza a fogaskerékáttételt is. A tengelye lapolt, az elfordulás megelőzése végett, aminek az ellenoldala a kerékben ki van alakítva. A kerékben a tengelyillesztés kialakításánál odafigyeltem rá, hogy elég nagy erő kelljen ahhoz, hogy megelőzze a véletlenszerű lecsúszást. Valójában, szinte leszerelhetetlenre sikerült. Ez volt az a pont, ahol visszatértem a kerék designjára, és úgy alakítottam a spirál kialakítását, hogy a réseken keresztül a motort rögzítő csavarok hozzáférhetőek legyenek. Így ha nem tudjuk kézzel lehúzni, akkor a motorral együtt is el lehet távolítani az egész egységet.


img_20220124_223835.jpg
Nyilván a másik furat is elérhető, hiszen forgásszimetrikus az egység. Nem készítettem külön képet róla, teljesen felesleges lenne.

A készre szerelt kerékagy 20+ alkatrészt tartalmaz. Azért nem írom ki a teljesen pontos mennyiséget, mert a PCB még tervezés alatt áll, és lehet hogy csak maga a PCB több mint 20 alkatrészt fog tartalmazni.

A sorjázás után a ventillátor beszerelése a következő. Ehhez kelleni fog 2db M3x20mm BK kulcsnyílású csavar, vagy egyszerű nyelven 20mm-es imbuszcsavar 2darab.

img_20220123_160917.jpg

Nálam a ventillátornak 4 kivezetése van, mert egy PWM fordulatszámjelet is használok, illetve egy Tachy jelet, hogy visszaellenőrizzem a ventillátor fordulatszámát. Ezt úgy értem el, hogy véletlenül olyan ventillátort találtam, amiből ugyan nem volt kivezetékezve az extra 2 csatlakozás, de utólag kicseréltem a vezetékeket egy 4 eres szalagkábelre, és a venti kis faragása után be is fért a helyére. Nyilván erre semmi szükség nincs, ha valaki nem akar ezzel kifejezetten bajlódni. Ez csak a saját perverzióm, és ha lúd, akkor legyen kövér.

img_20220124_215705.jpg

A ventillátor egy 25x25x10mm típus, ami 5 Voltos egyenfeszültségről üzemel. Gyakorlatilag bármelyik típus jó, csak arra kell odafigyelni, hogy a sarkaiban a furat akkora legyen, ami M3-as menetté alakítható. Ha a furat 3mm átmérőjű, az baj, mert abba, már nem tudunk menetet tenni.

Itt pár link a ventiről, ami akár jó is lehet:

https://www.iventilatorok.hu/kismeretu-5v-os-muszerventilator/4340-kis-muszerventilator-saf-5v-dc-25x25x10-mm-7000-fordperc-4250622650718.html

https://www.hqelektronika.hu/hu/5v-ventilator-25x25x10-mc25100v2-a99-cy-2510-05v2a99

Mivel az általam választott venti, már elég régi volt, ezért van némi hangja. A siklócsapágy telement porral, és valószínűleg nem is fogom felhasználni, de a tesztre nincs is jobb, mint egy agyonhasznált alkatrész. így látni, mi fog történni sok sok üzemóra után.

Beszerelésről pár fotó:

img_20220124_215842.jpg

img_20220124_220056.jpg

img_20220124_220104.jpg

img_20220124_220113.jpg


Ezeken a képeken jól látszik az alapötlet. A ventillátor az agy belső oldalán beszívja a levegőt, és a másik oldalon több irányba távozik. Az első és legfontosabb, hogy a motor alja és oldala hűtve legyen. Itt sok kísérlet történt a tervezés előtt. Jól látható a fenti képeken, hogy a levegő alapvetően 5 irányban tud távozni. Az első az elektronika felé vezet. Itt majd a később beszerelendő motorvezérlő hűtőbordái között fog távozni. A másik két irány az agy két oldala felé vezet, ami a motor fenekének nagy részét érinti, illetve maradt egy kis hely, ahol a két kis kivágáson keresztül, a motor oldalait is tudja hűteni.

img_20220123_011634.jpg
Azt hiszem az elektronika felé vezető irány az utolsó képen elég jól látható.

A beszerelt ventillátoron csináltam pár mérést, hogy látni lehessen, hogy mekkora a terhelés a ventin, illetve a fordulatszámváltozásról legyen adatom, a léptetőmotor beszerelése előttről, illetve majd a beszerelés utánról. Így össze lehet hasonlítani, hogy a légterheléssel mekkora extra áramot vesz fel, egy használt motor.

Mindent a lehető legrosszabb körülményekre kell tervezni. 1 perc gondolkodás, sok óra felesleges munkától tudja megmenteni az embert.

Képek az áramfelvételről, és a visszakapott fordulatszámjelről:

img_20220124_221237.jpg

img_20220124_221855.jpg


A képet később ki fogom cserélni, de most a legfontosabb, hogy haladjunk a dologgal, mert nagyon hosszú lesz a teljes építési leírás, és nekem elég sok dolgom, illetve problémám akad mostanság. A homályos képen is látszik a fordulatszámarányos "négyszögjel". Ami elég torz, de most egy 1000 forintos ventillátorról beszélünk.

Sőt, ha lesz értelme, illetve érdeklődés, a képeket lehet meg is fogom szerkeszteni, és kis nyilakkal illetve számokkal sokkal konkrétabb leírást tudok majd készíteni róla.

A ventillátoros részt egyenlőre befejezem, később még ide is visszatérek pár kiegészítéssel.

SZERKESZTÉS ALATT!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://csaxolok.blog.hu/api/trackback/id/tr2216822176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása